O mână te poate ucide, sau Sekiro: Shadows Die mai mult decât de două ori
Cu un sistem de luptă reimaginat și un protagonist mai vorbăreț, noul joc de acțiune de la From Software a venit, a văzut și ne-a rupt gura
Îmi amintesc de primul teaser, care ne-a lăsat să ghicim ce pune la cale dezvoltatorul japonez, care a determinat anterior mii de jucători să cumpere noi periferice de intrare. După Dark Souls și Bloodborn, jocuri cunoscute pentru gameplay-ul extrem de solicitant pentru concentrare și atmosfera întunecată, iată un nou joc de antrenament care împinge elementele de joc de rol în plan secund, oferind în schimb mai multă acțiune și un sistem de mișcare mai dinamic.
Ceea ce cu siguranță nu s-a schimbat este faptul că jocul încă nu tolerează neatenția. Dacă nu te concentrezi sau ți se blochează degetele într-un moment delicat, vei vedea semnul roșu uriaș care îți semnalează discret moartea cel puțin la fel de des ca în titlurile "soulsborne". Dar multe s-au schimbat, în primul rând povestea. În locul misterului și mitologiei anterioare, care era dificil de completat chiar și cu detaliile lăsate deoparte, avem acum o poveste mult mai directă. Suntem în Japonia secolului al XVI-lea, în epoca haotică Sengoku, de la căderea Shogunatului și a principatelor războinice. Eroul nostru este un tânăr supraviețuitor al unei bătălii sângeroase care este preluat de un bătrân războinic și crescut pentru a deveni un războinic feroce. Deci, baza istorică este acolo, dar nu există figuri istorice reale, altele decât memento-uri culturale și, în schimb, obținem un fir fanasy puternic cu creaturi ciudate, monștri, șefi puternici și un ton unic, abstract tipic pentru From Softwar.
Sistemul de luptă reînnoit a lăsat mulți fani veterani Souls nedumeriți, cu dodging, dodging, sau mai popular dodge, jucând un rol mult mai mic, iar sensul tradițional al stamina plecat. Dar nu a dispărut cu adevărat, a fost doar transformat. Accentul a trecut de la eschivare sau scut la parare, iar rezistența noastră se numește acum Postura. Ideea este că ne putem apăra împotriva atacurilor generale cu sabia ridicată, dar de data aceasta lama noastră nu oferă protecție la nesfârșit. Dacă blocați prea multe lovituri, personajul dvs. va obosi și dansul se poate încheia cu ușurință. Răsturnarea de situație este că acum nu bara de viață este cea căreia trebuie să îi acordăm cea mai mare atenție atunci când ne confruntăm cu adversarii, deoarece putem încheia duelul la fel de repede cu un atac bine sincronizat. Acest lucru este condimentat de faptul că, dacă atingem ritmul de parare, adversarul nostru își va lăsa garda jos, oferindu-ne posibilitatea unei execuții imediate. Acest sistem va fi, desigur, nuanțat de mini-bosses și bosses, dintre care nu am mai văzut atât de mulți într-un joc de mult timp, iar unii dintre ei sunt mai nemiloși și mai agresivi decât am văzut până acum. Blocarea nu va fi suficientă pentru unele atacuri, astfel încât eschivarea va reveni în joc, iar în timp vom obține, de asemenea, o abilitate specială de blocare pentru a tăia săbii și sulițe cu forță elementală, iar acum putem sări în sfârșit.
Oricine a jucat, sau cel puțin a încercat, jocurile anterioare ale studioului va fi observat că nu există un buton de salt dedicat. Aici, acest lucru s-a schimbat atât de mult încât modul în care ne mișcăm și ne transportăm a fost dus la un nivel cu totul nou. Ridicându-te cu piciorul pe pereții de jos, poți ajunge la marginea acestora și, în unele cazuri, poți chiar să dai o lovitură suplimentară prin ricoșarea în capul atacatorului tău. Acrobațiile nu se opresc aici, deoarece abia acum începem să ne descurcăm, cu o minune mecanică în locul antebrațului nostru pierdut. De asemenea, ne putem folosi mâinile protetice pentru a zbura până în vârful clădirilor sau pe crengile copacilor, dar aceasta este doar una dintre numeroasele abilități din care putem alege. Desigur, nu vă puteți folosi lațul peste tot, jocul vă va indica punctele pe care le puteți apuca, dar dacă vedeți o suprafață liberă, puteți, de asemenea, să alunecați prin aer. Acest lucru vă oferă o modalitate distractivă de a zbura prin zonele înalte, fără a fi nevoie să aterizați undeva de fiecare dată. Împreună cu pick-urile noastre detașabile, putem lua și un număr de noi add-ons pentru a le adăuga la roaming-ul nostru, până la trei la un moment dat. Cele mai multe dintre acestea ne pot ajuta apărarea sau ne pot oferi un avantaj minim în luptă, cum ar fi o umbrelă care să ne servească drept scut, un topor pentru a deschide apărarea adversarilor sau un mănunchi de petarde pentru a ne deruta atacatorii.
Dar ce se întâmplă în mișcare? Eroul nostru este un așa-numit shinobi, un tip de mercenar care adesea acționa ca asasin. Ne trăim viața de zi cu zi ca războinici jurați ai unui tânăr conducător, dar conducerea aduce cu sine o moștenire divină, iar puterea care vine cu ea nu poate rămâne secretă mult timp. Mai ales într-un război, unde câștigarea supremației divine poate decide soarta lumii pentru mult timp. Nici nu trebuie să așteptăm prea mult ca primul adversar să ne scape de protejatul nostru și, odată cu el, de una dintre armele noastre, într-o luptă inegală. În timp, vom avea, de asemenea, o serie de noi tehnici de luptă la dispoziția noastră pentru răzbunare, spre deosebire de adevărații războinici Shinobi din trecut, care în general cunoșteau un singur stil de luptă. Deci, arborele de abilități este prezent, dar lumea punctelor de calificare și a statisticilor este un lucru al trecutului, la fel cum sabia noastră nobilă nu va fi înlocuită de niciun alt tip de armă, ci de o lamă mai puternică. Shinobink este un măcelar cu piele moale care poate ambuscada înainte de inevitabila ciocnire frontală. Acest lucru vă permite să vă ascundeți în iarba înaltă, să vă furișați și să atacați de sus, iar un asasinat surpriză bine direcționat vă poate aduce execuția instantanee. Fuga poate fi, de asemenea, utilă, deoarece dacă sunteți suficient de răbdător, puteți da din nou o lovitură surpriză adversarilor care devin nesperați după ce ați scăpat.
Echipa de creație din spatele jocului este ușor de recunoscut, în ciuda numeroaselor soluții noi, deoarece sistemul de pedepse și recompense este mai mult sau mai puțin în conformitate cu tradiția. Pentru a vă salva poziția în joc, veți avea posibilitatea de a vă întoarce în zonele pe care le-ați explorat deja folosind statuile împrăștiate în lume, care acționează și ca teleporturi între ele. Dacă murim (vom muri), ne vom întoarce la idolul pe care l-am folosit ultima dată. Înfrângerea noastră ne va costa punctele de experiență și monedele de aur colectate de la ultima noastră salvare, dar în cazuri rare, putem păstra ultima noastră pradă ca un fel de "Deus Ex Machina". Cele două morți din titlu este o inovație interesantă, dar cred că este interesantă în principal din perspectiva poveștii, deoarece este puțin probabil să fie de mare ajutor pentru cei care sunt dornici de provocarea jocului. Datorită binecuvântării conducătorului nostru răpit, moartea noastră nu este neapărat permanentă, iar odată înviați ca un miracol divin, vom avea ocazia să terminăm lupta și, în loc să pierdem bunurile pe care le-am colectat, putem merge mai departe din acel punct. Lumea din Sekiro va reacționa la încercările noastre eșuate de înviere, iar dacă eșuăm de prea multe ori, cei vii vor suferi consecințele. Deșeurile noastre dezlănțuie o infecție într-o lume deja distrusă de război, pe care, desigur, trebuie să o rezolvăm, făcând misiunea noastră de salvare cu atât mai puternică.
Bloodborn a fost lansat ca o exclusivitate PS4 în 2015, dar, din fericire, Sekiro nu mai este exclusiv pentru consumatorul larg și este disponibil pe PC. Este sigur să spunem că Hidetaka Miyazaki și echipa sa au luat în serios munca la versiunea PC și, spre deosebire de conversiile neoptimizate și imposibil de gestionat pe PC ale Dark Souls, au produs o versiune exigentă și cu drepturi depline. Cuvântul cheie a fost echilibrul, iar acesta s-a născut dintr-un mariaj de imagini plăcute și cerințe hardware restrânse, astfel încât este sigur să spunem că dezvoltatorii nu au fost leneși în cei patru ani de la ultimul lor proiect. Designul lumii nu este mai puțin magic decât în lucrările anterioare ale dezvoltatorilor, dar mediul nostru este, desigur, o abatere marcată de la direcția fantastică mai clasică a lui Dark Souls, precum și de la infernul gotic al lui Bloodborne. Secretul stă în detalii, iar jocul le oferă. Fie că este vorba de stâncile acoperite de zăpadă, de zidurile și turnurile conacelor, de vegetația colorată sau de îmbrăcămintea unică a nenumăraților inamici, există întotdeauna ceva care să vă atragă atenția și să vă încânte. De asemenea, așezarea inteligentă a căilor revine, permițându-vă să deschideți scurtături după finalizarea unei etape, iar camerele ascunse și zidurile mobile s-ar putea să nici nu fie nevoie să fie menționate.
Motocicliștii vechi ar trebui să fie mai bine pregătiți că, deși există multe asemănări cu acești predecesori, jocul necesită o abordare diferită și oferă o provocare diferită. Anterior, ne puteam pregăti pentru luptele cu șefii prin obținerea de puncte de experiență și dezvoltarea caracterului, dar aici situația pare să fie inversată. Dacă vrem să obținem un element important sau un upgrade, trebuie să ne croim drum prin adversarii noștri, care de obicei au stiluri de luptă complet diferite și necesită tehnici diferite din partea noastră. Din păcate, ei sunt, de asemenea, ceva mai imprevizibili și mai agresivi decât am putea bănui, astfel încât a suta încercare poate veni cu o surpriză nouă și mortală. Desigur, acest lucru va face viața dificilă, dar este încă adevărat că există de obicei combinații care pot fi eficiente și, după caz, pot fi descoperite slăbiciunile. Sekiro, deși unic, rapid și plăcut, rămâne un joc de ritm care necesită concentrare, dar nu în ultimul rând un test dur de răbdare. Jucătorii ocazionali sau cu inima ușoară ar trebui să se gândească de două ori înainte de a juca, deoarece imaginile spectaculoase de joc pot fi înșelătoare. Dar dacă sunteți gata pentru o provocare și un sentiment de realizare, sau dacă sunteți perseverent și aveți curaj, nu ratați cea mai interesantă și rapidă aventură din ultimii ani într-o lume scăldată în magie și sânge.