Mortal Kombat 11 atacă cu un sistem de luptă reimaginat și conținut greu de deblocat
Brawlerul NetherRealm a produs cea mai de succes deschidere din istoria seriei și, în timp ce majoritatea recenziilor sunt pozitive, sentimentul jucătorilor este încă mixt
Este o cale lungă de la 1992, iar mașinile arcade sunt încă văzute doar la evenimente și unul sau două cluburi de noapte retro. Primul Mortal Kombat a fost vedeta acestor slot machines și abia apoi s-a mutat în dispozitivele de acasă, iar impactul său a fost aproape de nedescris. Mortal Kombat a infuzat genul jocurilor de lupte cu o brutalitate fără precedent, care a umplut rapid paharul imaginar al toleranței societății în anii nouăzeci, mult mai naivi. În orice caz, abundența de sânge și execuțiile macabre au garantat că seria va fi și va rămâne în lumina reflectoarelor, calea sa a fost împânzită de controverse, a fost interzisă sau puternic cenzurată în mai multe țări, iar fără aceasta, ratingul de vârstă nu ar fi fost stabilit atât de devreme. Piesa, care inițial trebuia să se bazeze pe personajul lui Van Damme, a sfârșit prin a avea un impact mai mare decât ar fi putut spera cineva, putând fi folosită chiar și ca un fel de afiș roșu pentru politică. De exemplu, atunci când au loc violențe în școli, este întotdeauna mai ușor să demonizezi un joc video pentru vârsta sa, decât să investighezi contextul real al evenimentelor, deoarece generațiile mai neinformate își pot proiecta furia și temerile asupra jocului. Dar impactul generat de joc a fost mult mai mare decât un val (sau mai degrabă un cadavru), deoarece nu a fost doar sângeros, ci și extrem de rapid, realist și elegant, făcându-l un clasic instantaneu pentru oricine are cel puțin cincizeci de dolari de aruncat într-un slot machine.
După episoadele clasice bidimensionale, seria a început să se stingă, dar după o pauză lungă, echipa NetherRealm a reînviat-o în 2011. Prima tranșă a noii generații Mortal Kombat a prezentat unele dintre cele mai populare personaje într-o formă mai spectaculoasă, brutală și diversă ca niciodată. După un succes clar la public și numeroase premii profesionale, nu a existat nicio îndoială că echipa NetherRealm va avea mare grijă de serie. Acest lucru a fost confirmat de continuarea din 2015, care, deși a început cu mai puține personaje jucabile, a fost și mai frumoasă și a adus câteva noi adăugiri interesante. Acum, campania promoțională aparent nesfârșită din ultimele luni s-a încheiat în cele din urmă, iar noi putem, în sfârșit, să punem mâna pe noul episod. Nimeni nu ar susține că cea mai plăcută parte a jocului este să ne spargem capetele unii altora, dar teoriile fanilor din jurul personajelor care au apărut au influențat lansarea primelor episoade, inclusiv modul în care unele dintre personajele jucabile au ajuns să fie în joc. Episodul din 2011, denumit în mare parte MK9, a pus mai mult accent pe poveste și a folosit secvențe de tip B-movie pentru a construi fundalul sau motivația luptătorilor săi. De data aceasta nu este diferit și, într-un mod mai spectaculos și plin de umor decât înainte, suntem tratați cu o abordare mai distractivă a motivului pentru care trebuie să transformăm din nou pe oricine ne iese în cale într-un sac de box sângeros.
Ca de obicei, Raiden protejează cu înverșunare dimensiunea noastră, dar la sfârșitul episodului precedent s-a apucat atât de mult să-l tortureze pe Shinnok încât a atras atenția unui adversar mult mai puternic. Este vorba de Kronika, care crede că lumii i-ar fi mai bine fără Raiden, dar nici măcar ea nu reușește să-l șteargă din timp pe zeul fulgerului fără o mișcare a încheieturii mâinii. Așadar, ca prim pas, ea dă peste cap liniile temporale, aducând în scenă nu doar oamenii răi care îi susțin planurile, ci și tinerețile multora dintre protagoniști. Noua aliniere nu este neapărat mai profundă decât ceea ce am văzut în episoadele anterioare, dar ar fi ciudat să cerem asta de la un joc bazat pe spintecare. Există momente de amuzament, cu scene ale lui Johnny Cage grizonat cu sinele său tânăr și peppy, de exemplu, destul de relaxat, dar, desigur, există, de asemenea, o oportunitate excelentă pentru unele dintre personaje să se bată plat, să lupte mai departe cu sabia unui cavaler după mutilarea brutală. Există 25 de personaje jucabile în total, dar distracția poate să nu fie fără suișuri și coborâșuri. Oricât de interesante ar fi noile personaje, ne vor lipsi o serie de fețe clasice sau fețe introduse în episoadele anterioare și este enervant să vedem Cyrax și Sektor, printre alții, apărând ca adversari, iar Sheeva va apărea pentru câteva fraze, dar nu vom controla niciunul dintre ei. Am fost foarte afectat de absența lui Smoke, dar pentru moment putem uita de Reptile, sau de mastodonți de calibrul lui Goro, Motaro sau Kintaro. Ei vor fi înlocuiți de Cetrion, unul dintre zeii antici care controlează diverse elemente naturale; Kollektor, care atacă cu șase mâini și diverse unelte; Geras, care, la fel ca Kronika, poate manipula timpul; și întoarcerea lui Frost, care poate concura cu Sub Zero în sculptarea gheții. Noile abilități sunt interesante și adaugă la joc, dar nu compensează neapărat lipsa personajelor lipsă. Desigur, nu suntem fără DLC-uri plătite, Shao Kahn, de exemplu, nu va fi disponibil cu realizări în joc, dar Shang Tsung va fi, de asemenea, disponibil numai pentru moneda reală. Nu sunt în favoarea mutilării jocurilor și încă mi se pare flagrant nedrept ca jucătorii să fie tachinați cu vânzarea de conținut decupat după ce au plătit aproape douăzeci de mii de forinți. Nici măcar în cazul în care acestea fac disponibile după aceea favoritele mulțimii care ar fi avut un loc bun în paletă în primul rând.
Întotdeauna este o caracteristică a episoadelor noi faptul că acestea modifică într-o oarecare măsură gameplay-ul anterior, iar de data aceasta nu este diferit. Modificările afectează lupta într-o serie de moduri, dar suficient de mult încât să nu provoace jucătorului mediu dureri de cap majore, în timp ce pentru profesioniști deschid un set complet nou de opțiuni tactice, ceea ce este cu siguranță lăudabil. Controalele se simt mai precise și jocul mai fluid; mișcările sunt mai șlefuite, animațiile mai detaliate și elementele vizuale sunt, fără îndoială, cele mai frumoase pe care le-am văzut până acum. Acesta din urmă este interesant deoarece jocul continuă să ruleze pe versiunea Unreal Engine 3 care a alimentat seria de la Mortal Kombat vs DC Universe în 2008. Desigur, motorul a suferit o mulțime de modificări de-a lungul anilor și de fiecare dată există o îmbunătățire vizibilă, fie că este vorba de modelele personajelor, mediul sau calitatea efectelor. De data aceasta, cea mai izbitoare inovație este poate animația facială, care face o mare diferență în prim-planuri și, mai ales, în plăcerea scenelor de tranziție. Cel mai interesant element al rebootului a fost o caracteristică specială numită X-Ray, care a ajutat la reducerea drastică a puterii adversarului cu diferite, dar, desigur, cu combo-uri de luptă stomacale pentru fiecare personaj. Împreună cu aceasta, întregul sistem tactic a fost revizuit, astfel încât acest atac este acum cunoscut sub numele de Fatal Blow, îl puteți folosi o singură dată pe meci și tot ce trebuie să faceți este să scădeți sub 30% sănătate pentru ao folosi. Cealaltă jumătate a X-Ray este Krushing Blow, care permite, de asemenea, o explozie corporală încetinită, dar este mult mai scurtă în durată și, de asemenea, vine cu mai puține daune. Aceasta necesită anumite mișcări sau atacuri speciale pentru a se activa și necesită, în primul rând, câteva parade executate inteligent. Dacă aveți energia necesară pentru a face acest lucru, puteți folosi trucul, dar bonusul de daune este folosit o singură dată pentru atacurile care pot fi utilizate, astfel încât data viitoare când utilizați același atac, nu veți provoca daune suplimentare. Există, de asemenea, un sistem de progresie, dar nu sunt sigur că tuturor le va plăcea. Fiecare personaj va avea 3 instrumente, dintre care 30 vor fi disponibile. Acestea, practic, nu vin cu un bonus, dar pot fi îmbunătățite, tot cu câte 3 nivele fiecare, astfel încât să îți poți crește daunele sau să te faci mai rezistent la anumite atacuri, astfel încât să îți poți crea un luptător unic. Începem să rămânem cu gura căscată când ne dăm seama că nu va fi ușor să facem rost de punctele de care avem nevoie. Dacă vrei să te îmbogățești, pe lângă completarea turnurilor speciale, poți urmări o versiune controlată de o mașină a personajului tău care luptă pentru tine (???) sau te poți plimba prin criptă, unde vei avea șansa să găsești câteva credite printre diversele obiecte pe care le poți debloca. Jocul nu este însă foarte generos, iar acest lucru te poate enerva pe termen scurt. Într-o mare de caracteristici noi, modul de practică extrem de bine realizat te învață cum să rămâi în viață, astfel încât amatorii ca mine să poată progresa cel puțin cu eficiența unui câine de înot. Modul tutorial este suficient de detaliat, învățându-ne pas cu pas cele mai elementare mișcări, până la cele mai diabolice combo-uri, dar și secretele parării eficiente, pentru care vă vom mulțumi mai târziu.
Vă amintiți cum în episoadele clasice, unele cursuri aveau mai multe niveluri? Aici, nu îți poți arunca adversarul prin tavan, dar poți folosi un element de mediu împotriva lui, oferindu-ți șansa să îi dai foc, să îl înfigi în cuie pe diferite suprafețe sau să îl pedepsești cu obiecte de pick-up. Împreună cu toate acestea, gameplay-ul a fost încetinit un pic, nu puteți doar să alergați sau să aruncați lucruri în celălalt fără a folosi combo-uri, ceea ce este în mod evident destinat să îmbunătățească gameplay-ul mai tactic, care este bun în general. De asemenea, au făcut mai ușor să aducă execuții, deci există mai puține șanse să sari după o victorie în timp ce adversarul tău se plictisește și se culcă. Încă o dată, cursurile sunt destul de atmosferice și există aproape 20 dintre ele, deci nu va exista nici o lipsă de teren variat. Cu toate acestea, în plus față de inovațiile minore și majore, există și o serie de aspecte negative, dintre care unele pot fi găsite imediat după intrarea în joc, în timp ce navigați prin meniu. Suntem obișnuiți ca multe dintre caracteristici să fie legate de o conexiune activă la internet, dar nu mă așteptam ca sistemul de recompense să fie legat de servere. "Haide, trăiești într-o peșteră? Unde nu există internet în zilele astea?" ar putea întreba oricine care nu înțelege ce este în neregulă cu atitudinea dezvoltatorilor și a editorului.
În acest sens, seria a mers fundamental pe o cale greșită, deoarece în MK9 ați putea petrece suficient timp jucând pentru a debloca luptători și costume alternative, iar acum unele dintre ele sunt plătite sau necesită mult mai mult timp și efort pentru a le obține decât ar trebui, pe care, desigur, le puteți accelera sacrificându-vă banii reali. În plus, atunci când sunteți offline, multe elemente de meniu sunt inactive, inclusiv Crypt, unde vor aștepta loot boxes. Da, vechile și bunele lootbox-uri, care au o cantitate nedeterminată de conținut și ucid sistemul de recompense consistent și eșalonat. Dacă vreți ceva oricum, îl puteți cumpăra, în caz contrar noroc! Creditele pe care le primim pentru diversele noastre realizări pot fi cheltuite sub forma unui mini-joc crawling cu vedere externă, unde vom avea sarcini de îndeplinit pe lângă lootbox-uri. Consider că acesta este un sistem inutil de complicat și nedrept, deoarece putem pierde puncte, ceea ce este absurd, având în vedere că ne putem ruga de fiecare dată când deschidem jocul. Plângeri din partea comunității au fost deja citite în mai multe locuri că sunt foarte nemulțumiți de această nouă direcție, iar gameplay-ul reglat este o consolare foarte mică, având în vedere schimbările agresive și nejustificate din punctul de vedere al publicului. Pe baza acestui fapt, nu putem decât să sperăm că Warner Bros. Interactive va răspunde la indignarea fanilor și va fi dispusă să revizuiască modelul de afaceri și, odată cu el, sistemul de dezvoltare sâcâitor și consumator de timp care nu a făcut niciodată bine niciunui joc.
Mortal Kombat 11 este, prin urmare, un joc foarte distractiv și spectaculos care a regândit inteligent sistemul său de luptă deja excelent, oferind fanilor o serie de straturi de explorat. În mod surprinzător, a fost capabil să condimenteze povestea sa oarecum turgidă pentru a treia oară, rostogolindu-se pe mitologie, permițând în același timp o luptă uluitoare. Personajele și balanța de putere sunt practic echilibrate, astfel încât toată lumea își poate găsi favoriții, iar începătorii nu se pot afirma doar cu un șir de combinații de butoane. Cu toate acestea, după toți acești ani, am putea face cu o listă de personaje introduse anterior, sau cel puțin cele pe care le-am întâlnit în modul poveste. Execuțiile brutale și mișcările X-Ray și-au pierdut, de asemenea, un pic din farmecul lor, așa că, după toți acești ani, uneori devine plictisitor să urmăriți aceleași scene din nou și din nou. Crede-mă, după un anumit număr de meciuri, le-ai sări, străpungerea craniului pentru a mia oară și smulgerea splinei de câteva ori a fost într-adevăr șocantă, dar nu pentru a mia oară, tinde să rupă impulsul jocului. În cele din urmă, imaginea de ansamblu este umbrită de sistemul de progresie prea complicat și încetinit, unde, în mod obraznic, recompensele sunt nealeatorii numai dacă plătiți bani reali pentru ele. Oricine dorește să pună mâna pe cel mai dur titlu de brawler din ultima vreme o poate face prin STEAM, unde jocul de bază costă 60 €, sau aproximativ 19.300 £.
KD - PCX