Oculus Quest funcționează fără fir și autonom
Valve a anunțat mai devreme Index, dar Oculus a realizat două versiuni separate și va începe să preia comenzi în această lună. Deși VR nu se dezvoltă în ritmul intens pe care mulți l-au prezis, nu se întrevede groapa de gunoi pe care au prevăzut-o alarmiștii. Tehnologia evoluează, devine din ce în ce mai sofisticată, iar pe termen scurt s-ar putea să nu fie o adăugare mult mai extremă la o gospodărie decât un televizor cu ecran mare. Acest lucru este evidențiat de faptul că, în urma anunțurilor, produsele ambelor companii au epuizat deja precomenzile, astfel încât, dacă nu ați fost printre primii care au pus mâna pe unul, așteptați până mai târziu. Facebook încearcă să apeleze la două grupuri țintă în același timp, Oculus Rift S fiind destinat celor care doresc să se joace jocuri cu o cerință mai grea a mașinii, în timp ce Oculus Quest vizează în toate sensurile direcția mai ușoară.
Quest este un așa-numit dispozitiv ultraportabil, cu o performanță comparativ inferioară dispozitivelor VR mai serioase, dar în schimb este complet wireless și nu necesită un computer desktop. Libertatea de mișcare și, prin urmare, experiența de joc, nu mai sunt restricționate de fire care sunt trase ca niște cătușe, datorită unei tehnologii numite Oculus Insight. Senzorii încorporați cartografiază mediul înconjurător, iar datele colectate sunt înregistrate. Căștile pot stoca mai mult din așa-numitul nor de puncte, astfel încât, indiferent dacă sunteți acasă sau la un prieten, pot detecta locul în care le-ați pornit și le puteți folosi fără să vă împiedicați de mobilă sau să vă stropiți capul. Sistemul de detectare a mișcării 6DOF este obișnuit pe dispozitivele mai scumpe, dar Quest a primit versiunea completă, ceea ce înseamnă că poate detecta atât capul, cât și mâinile. Datorită acestui lucru, în general, oferă o experiență de utilizare mai confortabilă și mai eliberată decât experiența mult mai limitată, de cele mai multe ori legată de scaun, a soluțiilor mobile.
Ecranul oferă o rezoluție de 1440x1600 pixeli per ochi, folosind tehnologia OLED. Acesta este un salt corect față de 1080x1200 al Oculus Rift original, în special pentru un dispozitiv cu un preț mai modest. Cu această îmbunătățire, zonele negre dintre pixeli, sau punctele pixelilor, sunt practic imperceptibile. În același timp, puterea de calcul rivalizează cu cea a unui smartphone, astfel încât jocurile și elementele vizuale vor fi aproximativ la același nivel cu jocurile mobile. Performanța de sine stătătoare este asigurată de un cip Snapdragon 835 și de 4 gigaocteți de RAM, deci calitatea imaginii va fi bună, dar ceea ce câștigăm de pe urma ecranului mai avansat va fi ținut în frâu de hardware. Este un compromis, deoarece este încă un dispozitiv portabil care funcționează independent, fără fire. Stocarea internă poate fi de 64 GB sau 128 GB din fabrică, dar din păcate nu există posibilitatea de a o extinde ulterior, deoarece nu acceptă carduri de memorie. Mișcarea este captată de patru camere de pe colțurile panoului frontal, care urmăresc, de asemenea, LED-urile invizibile din controlere.
Rapoartele preliminare arată că senzorii fac o treabă excelentă, cu timpi de răspuns foarte rapizi și fără lag sau drop-out-uri semnificative, chiar și în cele mai intense jocuri. Cel mai mare risc este lumina extrem de puternică sau strălucirea puternică, care poate interfera cu senzorii. Poate exista o pauză de o secundă sau două înainte ca dispozitivul să se regăsească, așa că este mai bine să trageți perdelele sau să evitați camerele cu reflectoare pentru a fi în siguranță. Ca și în cazul Valve Index, puteți regla distanța dintre lentile astfel încât acestea să fie poziționate exact vizavi de pupila dumneavoastră. Setarea IPD variază de la 58 mm la 72 mm, ceea ce Oculus spune că este ideal pentru experiența utilizatorului, cu un interval de 56 mm la 74 mm. Din păcate, metoda de calibrare nu a fost perfecționată, deoarece nu poate fi dată nicio valoare numerică, deși pare evidentă. În schimb, sunt folosite cruci verzi pentru a vă ajuta să ajustați setarea, ceea ce nu este cea mai precisă soluție, deoarece crește șansele de inexactitate și reduce nivelul de confort. Designul nu este de plâns, chiar și primul Rift a fost o piesă bine pusă la punct, confortabilă. Quest păstrează această calitate bună, deși a câștigat puțin în greutate, ceea ce este de înțeles, de la 470 de grame la 571 de grame.
De data aceasta, sunetul nu este furnizat de o pernă tradițională pentru urechi sau de o cască conectabilă, ci de o sursă de sunet ascunsă în curea. Acest lucru înseamnă, desigur, o anumită pierdere de calitate, iar o parte din sunet este filtrată pentru cei din cameră, dar există prize jack de 3,5 în stânga și în dreapta, deci nu există nicio problemă în utilizarea amplificatorului dvs. de sunet stereo bine stabilit. Controlerul a fost, de asemenea, ușor schimbat, matricea de senzori din partea de sus a fost mărită ușor pentru a oferi o vedere mai bună a camerelor căștii, iar mânerul a fost ușor modificat pentru a se potrivi cu acest lucru, dar în general este încă un dispozitiv de calitate care funcționează cu o baterie standard de creion sau cu o baterie de aceeași dimensiune. La prima pornire, un videoclip vă ajută să obțineți setările ideale și să capturați gama de mișcări, iar o aplicație Oculus este disponibilă pentru Android și iOS pentru a vă ghida prin fiecare pas și prin orice actualizare de firmware. Oferta de software este în continuă expansiune, dar există deja o serie de aplicații disponibile, inclusiv titluri de calitate precum Beat Saber, Superhot VR și Keep Talking and Nobody Explodes. O încărcare este suficientă pentru aproximativ două ore de joc activ, iar căștile intră în modul sleep la 15 secunde după ce sunt scoase, moment în care bateria va scădea cu 1% la fiecare două ore.
Quest ar putea fi interesant pentru cei care nu dețin deja un dispozitiv VR high-end, dar doresc mai mult decât ecranul și soluțiile ieftine cu ramă de plastic disponibile pe telefoane. Cei care au în casă un Rift sau un Vive nu vor dori probabil performanțe mai limitate, iar pentru ei Rift S nu este o achiziție evidentă. Ar putea fi o alegere bună pentru cei care nu au computerul potrivit pentru a utiliza versiunea mai puternică, dar le plac conectivitatea wireless, mobilitatea și posibilitatea de a juca în grup. Prețul în această țară, în funcție de vamă și taxe, poate fi de aproximativ 160-180 000 Ft, deoarece nu este disponibil din SUA. Mai întâi trebuie să fie procurat de la un partener european, iar de acolo poate fi expediat în țărișoara noastră, cu povara financiară care i se suprapune, așa că pentru cei care nu se grăbesc, este mai bine să aștepte până când stocurile disponibile sunt sortate.
KD- PCX